Sunday, January 31, 2010

ISU TANAH KUALA SEPETANG DITUNTUT SEJAK PAKATAN RAKYAT



Kota Sepetang nama asalnya Port Weld adalah sejarah pertama keretapi di Tanah Melayu yang menghubungi pelabuhan itu dengan bandar Taiping, Perak. Kini perkhidmatan keretapi ini telah lama ditamatkan manakala tanah milik KTMB ini telah diduduki sebilangan 643 keluarga setinggan kebanyakannya berbangsa Cina.

Semasa kerajaan Pakatan Rakyat dipimpin Menteri Besar Negeri Perak, Dato Seri Ir Nizar Jamaludin telah meluluskan pemberian hak milik Kampung Baru, Kampung Tersusun termasuk masalah pemilikan tanah penduduk di penempatan KTMB di Kuala Sepetang.

Usaha ini telah dijadikan isu oleh UMNO hinggakan Nizar dituduh menggadaikan tanah-tanah Negeri Perak untuk kaum Cina. Isu pengkhianatan ditimbulkan bagi menyisihkan Nizar dengan orang Melayu. Kesannya dapat dilihat semasa pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang, Dun Kuala Sepetang memberikan kepercayaan kepada Nizar dengan peningkatan undi manakala dikawasan pengundi Melayu kemerosotan ketara.

Sedangkan penempatan yang diberi hak milik ini yang diduduki lebih 70 tahun dan memberi masalah kepada tuntutan keluarga pewaris. Dengan cara menukar status tanah bergeran ini, kerajaan Negeri Perak mendapat keuntungan berjuta ringgit setahun dari hasil cukai tanah dan cukai perbandaran.

Hari ini apa yang diusahakan Pakatan Rakyat Negeri Perak di bawah pimpinan Nizar telah dilaksanakan oleh kerajaan BN dengan kelulusan ini. Isu pengkhianat bangsa yang dilaungkan UMNO hilang entah ke mana.

PUTRAJAYA 28 Jan 2010, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat mengumumkan Kabinet telah bersetuju menggugur milik tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di bawah Kementerian dengan nilai RM38 juta kepada Kerajaan Negeri.


Katanya permulaannya Kerajaan merancang menggantikan tanah berkenaan di tempat lain tetapi menghadapi kesukaran mencari nilai yang sama tanah seluas 94.5 ha penempatan kaum Cina ini. Jadi tanah ini ditawarkan dengan harga berpatutan kerana tidak lagi digunakan keretapi semenjak 1941.

“Bagi mengutamakan rakyat dan konsep 1Malaysia tanpa mengira kaum kerajaan menunaikan janjinya kepada penduduk Kuala Sepetang” kata Ong yang juga Presiden MCA kepada wartawan selepas mesyuarat kabinet di sini.

Sumber : http://bumiperak.blogspot.com/2010/01/isu-tanah-kuala-sepetang-dituntut-sejak.html

0 comments:

Related Posts with Thumbnails